De groenen in OCMW-land

zaterdag, mei 27, 2006

Crisismanager gevraagd

De situatie in het Stedelijk Ziekenhuis blijft moeilijk.

Er is natuurlijk al één en ander gebeurd. Vooral in het operatiekwartier zijn er nieuwe afspraken gemaakt, is het operatiekwartiercomité terug opgestart en is er nieuw en extra verpleegkundig en ondersteunend personeel beloofd. De meest acute zorgen zijn dus toegediend. De grootste druk is daar wellicht van de ketel,...

Maar toch,... alle signalen die ik van zeer diverse hoeken uit het ziekenhuis krijg zijn dezelfde. Ten gronde is er weinig of niets opgelost. De zenuwen staan tot het uiterste gespannen. Groepen en verantwoordelijken staan tegenover elkaar. Er heerst groot wantrouwen.

Zoals reeds eerder aangegeven is het mijn analyse dat er binnen het stedelijk ziekenhuis een tekort aan management is. Er is geen structuur die duidelijke lijnen kan en wil trekken. Vergelijk de organisatie van het stedelijk ziekenhuis maar eens mat de organisatie van een ander vergelijkbaar ziekenhuis.

De directie is blijkbaar niet in staat om de klus alleen te klaren. Als er iemand de bakens nu moet kunnen verzetten is het toch wel de algemene directie. Het lukt niet. dat lijkt me nu toch wel duidelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat het stedelijk ziekenhuis en het personeel geen vol jaar meer kan wachten (zeg maar tot na de externe audit). Vandaar mijn voorstel om in die overgangsperiode (tot de zomer 2007) beroep te doen op externe hulp in de vorm van een crisismanager.

In het belang ven het stedelijk ziekenhuis. In het belang van het personeel. In het belang van de patiënten. Wie steekt er mee zijn nek uit?