De groenen in OCMW-land

woensdag, april 26, 2006

Klokkenliuiders aan de schandpaal

Het was te voorspellen en het is dus ook gebeurd.
De klokkenluiders (en dat wordt er onder andere mijn kant uit gekeken) worden met de vingers gewezen. Ze maken de naam van het ziekenhuis kapot!! De klokkenluiders worden nestbevuilers.

Excuses.

Let op. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen. De vele personeelsleden die het goed menen in het stedelijk ziekenhuis (en dat is de meerderheid, zeker weten), zowel dokters, verpleging, onderhoudspersoneel, administratie, ... zijn het beu om telkens weer opnieuw te horen dat er zaken verkeerd lopen in het stedelijk ziekenhuis. Ik wil me bij hen excuseren. Oprecht excuseren want het is helemaal niet de bedoeling om welke groep ook, en de instelling in een kwaad daglicht te stellen. Integendeel. Ik ken vele bekwame en gedreven medewerkers. De kwaliteit van de zorg is goed. Doe asjeblief zo verder.

Maar de situatie is ernstig. En in noodsituaties moeten de klokken geluid worden.

Mag ik een aantal vergelijkingen maken?
Voetbal
Hoevelen onder ons hebben zich afgevraagd hoe de fraude in verschillende voetbalclubs kon blijven duren? Was er dan niemand die zijn mond kon opendoen?
Steaming
Hoe lang kunnen kleine (?) boefjes en boeven onze straten en pleinen onveilig maken? Wie van ons durft tussen te komen? Wie van ons durft de situatie voldoende aankaarten? (In deze pleit ik zelf schuldig)
Dioxinecrisis
Hoelang waren de Verkests en anderen aan het foefelen met voedingswaren en dieren? Hoevelen waren er op de hoogte? Wie durfde er iets over zeggen?

Iedereen die het dossier kent:
- beseft dat de situatie ernstig is
- weet dat deze situatie al jaren bestaat en reeds aangeklaagd werd, en dat er in twee/drie jaar stil werk, niet of veel te weinig mee gebeurd is
- het was kiezen voor openbaarheid (en het risico lopen om als schukdige aangewezen te worden, wat nu ook gebeurt) of stil blijven (en het risico lopen dat er weer niets mee gebeurt)

Effectief!

Ik heb gekozen, en ik zou hetzelfde kiezen.
Met excuses, maar ik zie dat het werkt.
De afspraken in het operatiekwartier zijn gemaakt.
Er is een nieuwe kans,. Het bougeert, eindelijk.

De stilte van de meerderheid heeft drie jaar niet gewerkt!

Diegenen die mij nu met de vinger wijzen zeggen dat dit ook zonder openbaarheid het geval zou geweest zijn. Sorry, maar dat geloof ik niet. Dezelfde raadsleden van de meerderheid hebben drie jaar gehad om er in stilte aan te werken. Waar waren ze dan?