De groenen in OCMW-land

maandag, mei 29, 2006

Commissie Welzijn

Vandaag voor het eerst commissie welzijn. Een politieke commissie samengesteld uit gemeenteraadsleden en OCMWraadsleden, maar in aanwezigheid en met inbreng van ambtenaren. Op de agenda: aanduiding voorzitter, het lokaal sociaal beleidsplan, het beleidsdomein wonen, het sociaal huis Wel Wel, varia.

De sfeer was open. En er zit hier zeker potentieel in. Het kan een orgaan zijn dat dynamiek geeft aan het sociale beleid in Roeselare.

Als voorzitter werd de burgemeester aangeduid. Ik had de schepen van Sociale Zaken verwacht. Maar dat lag misschien politiek net iets te gevoelig. Ik kan zeker leven met een voorlopig bewind van de burgemeester die voor de eerste zes maanden de tegenstelling gemeente-ocmw het best kan overbruggen. Daarna moet dat niet meer kunnen vind ik.

Volgende keer staat de opvolging van het lokaal sociaal beleidsplan op de agenda. De kritische analyse van Filip Derynck zal onder andere op basis van mijn suggestie daarbij als leidraad genomen worden. Ik verwacht een boeiende discussie. Hopelijk nemen we toch iets meer tijd. Nu hadden we een klein uurtje. En dat was wat miniem.

Er was inbreng van velen. Naast de CDenV toonde ook de VLD eindelijk wat ze in hun mars hebben (had ik liever veel meer en zes jaar lang in het OCMW gezien). Het was al bij al nog beperkt maar zeker hoopvol. Hopelijk valt het niet stil na de verkiezingen.

De inbreng van ambtenaren is duidelijk een meerwaarde. Waarom kan dit niet op de OCMW-raad?

Er was ruimte voor een groot stuk woonbeleid. Ik onthoud:
- het in werking treden van de huursubsidie voor iedereen die 4 jaar op de wachtlijst voor een sociale woning staat
- dat er 2000 gezinnen op deze wachtlijst staan, waarvan 202 langer dan 4 jaar
- de suggestie om een promotiecampagen op te zetten naar eigenaars van woningen om ze in het sociaal verhuurkantoor in te brengen
- de suggestie om de huurwaarborg niet enkel op papier maar ook in geld te financieren
- de suggestie om aan het verlenen van vergunningen voor grootschalige bouwprojecten een verplichting toe te voegen om minstens 10, 15, 20 % te voorzien voor sociale woningen
- de vraag om de nationale overheid te activeren
- de idee om veel actiever in een bouw- en grondenbeleid in te grijpen
- het project om samen met mensen van 't Hope te werken rond huisvesting
- de idee om de Mandel ook te laten investeren in woonbegeleiding
- de uitbouw van de huisvestingsdient tot een echte woondienst

Tot slot werd kort het sociaal huis Wel Wel voorgesteld.

Ik wacht vol ongeduld op de volgende commissie.