De groenen in OCMW-land

dinsdag, september 12, 2006

Wat niet gezegd en geschreven mag worden

De externe audit,... excuseer optimalisatietstudie loopt.
Vorige week vrijdag ben ik trouwens zelf aan de beurt geweest.
Het was een open gesprek. Dus dat zal wel goed lopen.
Daar blijf ik alle vertrouwen in hebben.

Maar, maar, maar...
In de oorspronkelijke planning van de studie was voorzien dat in de loop van de maand september een eerste tussentijdse resultaat zou gepresenteerd worden. Fase 1 van de studie was immers een SWOT-analyse. De geruchten en signalen die me nu bereiken zijn echter dat de studie bijgesteld wordt. En er dus geen inhoudelijke rapportage komt. Hoogstens een verslag over het verloop van de activiteiten.

In normale omstandigheden zou ik daar, indien dit geargumenteerd wordt, begrip voor hebben. De context is echter anders, totaal anders zoals jullie weten.

Even het geheugen opfrissen:

- oorspronkelijke studie voorzag in een opvolgingscommissie zonder OCMW-raadsleden en zonder oppositie. Door mijn tussenkomst is dit uiteindelijk gewijzigd.

- de plaats van de oppositie werd deskundig en tersluiks geclaimd door de SPa. Die in heel dit dossier amper hun mond open gedaan hebben. Er was ons beloofd dat over de opvolgingswommissie door de SPa met ons zou gecommuniceerd worden. Ik moet de eerste informatie nog altijd krijgen. Straffe beloftes maken die mannen. Zelfs na herhaald aandringen krijg ik geen enkele reactie. Enfin. begrijpe wie kan.

- in de loop van de maand april gaat minstens 1 maand tijd verloren doordat de opvolgingscommissie het dossier een beetje laat liggen.

- de opdracht kan daardoor uiteindelijk pas in juni opgestart worden. Toch beloven zowel de meerderheid als het bureau dat de SWOT zeker doorgaat en dat we de resultaten zeker in de loop van de maand september bekend zouden gemaakt worden aan de OCMW-raad.

En nu blijkt dus dat het plots windstil wordt.
Wellicht zou de SWOT alleen maar bevestigen wat ik al jaren vertel.
En zo dicht bij de verkiezingen mag dit zeker niet bevestigd worden door een extern studiebureau.
De suggestie en de illusie dat in Roeselare alles goed gaat mag niet verbroken worden.

Is een tweede doofpotoperatie aan de gang?