De groenen in OCMW-land

donderdag, juli 06, 2006

Over de nieuwe bouwdrift in het OCMW

Zowel binnen het stedelijk ziekenhuis als binnen het OCMW wil men enkele maanden voor de verkiezingen plotseling beginnen bouwen. Zowel op het beheerscomité als op de OCMW-raad lagen daarvoor dossiers voor.

Alhoewel dossiers? Voor de OCMW-raad was het dossier gewoon leeg. Ik ga ervan uit ( en ik weet ook wel) dat het OCMW uit zijn voegen barst. Dit is een gegeven dat niet van vandaag op morgen veranderd is. Het is langzaam maar zeker zo gegroeid. Een verdere groei is ook te voorspellen. Het minste wat je dan verwacht is dat er een dossier (hoe klein of beperkt ook) is dat becijfert over hoeveel personeel en ruimte het gaat, hoeveel plaats aan bureaus (klein? groot? vergaderzalen?...), hoe en welke diensten er in een eventuele nieuwbouw zouden kunnen geplaatst worden, waar die nieuwbouw zou kunnen komen... enzovoort.

De meerderheid beweert dat dit niet nodig is. Is dit goed beheer? Is dit respectvol omgaan met gemeenschapsgeld?

Gelukkig is het dossier niet behandeld op de OCMW-raad. Men was vergeten dit punt te agenderen op het overleg stad-gemeente. Ik vraag me af of ze op de stadsdiensten onder de indruk gekomen zijn van het dossier. Het zou me zeer verwonderen.