De groenen in OCMW-land

dinsdag, januari 17, 2006

De groen!en in ocmwland, dagboek van een ocmwraadslid, dagboek 37,

Deze week is alles beter.

Langer mocht ik jullie niet in het ongewisse laten. Ik ga uiteraard door.
Er zijn deze immers drie belangrijke redenen om heel tevreden te zijn.

  1. Op de OCMW-raad van woensdag 18 januari wordt de optimalisatiestudie OCMW en Stedelijk Ziekenhuis  besproken. En hoe je het ook draait of keert deze optimalisatiestudie is mijn belangrijkste overwinning. Het resultaat van vijf jaar werken vanuit de oppositie. Wroeten, wringen, dossiers voorbereiden en verdedigen. Wellicht soms over de rand. Misschien soms misplaatst.
    Met deze optimalisatiestudie bevestigt de meerderheid eindelijk klaar en duidelijk wat ze nog nooit hebben willen toegeven:
    1. Er zijn grote problemen met het management van het OCMW en het stedelijk Ziekenhuis.
    2. De strategische doelstellingen van het OCMW en het stedelijk ziekenhuis moeten dringend geherformuleerd worden.
    3. Strategische beslissingen dringen zich in de nabije toekomst (lees volgend jaar) op. Zo kunnen vragen als “moet het stedelijk ziekenhuis van het OCMW afgesplitst worden en een onafhankelijk koers varen?” en de daarop volgende vraag “dringt een samenwerking met dat andere ziekenhuis zich niet op” niet langer angstvallig voor zich uit geschoven worden.
    4. Er is nood aan een aangepast management:

                                                              i.      Nieuwe personen

                                                             ii.      Nieuwe structuren

                                                           iii.      Nieuwe diensten

                                                          iv.      Een andere bedrijfscultuur

    1. Er is nood aan interne en externe controle
    2. Er is nood aan open en eerlijke communicatie
    3. Er is nood aan een sterke OCMW-raad die in samenspraak en in openheid met de verantwoordelijke stafmedewerkers, echt beleid kan maken.

Dit zijn stuk voor stuk punten waar ik voor gestreden en van wakker gelegen heb. Waar ze me voor weggelachen hebben.
Vandaag na vijf jaar bevestigen ze dit. Dit is een moment dat ik moet koesteren.

  1. Ook op het beheerscomité van het Stedelijk Ziekenhuis staat op woensdag 18 januari een belangrijk punt. Gedaan met het jaar in jaar uit onderhands (en in de grijze, soms donkergrijze zone) toekennen van opdrachten voor schilderen, kleine verbouwingswerken en dergelijke. Eindelijk een open en transparante procedure voor het toekennen van deze opdrachten.
    Ook dit gebeurt alleen en enkel onder de voortdurende druk van mijn (ik mag dit toch wel zeggen) gebeuk.

  2. En tenslotte ben ik zeer tevreden met alle positieve reacties op mijn (ik weet het) depressieve nieuwsbrief van de vorige keer. De reacties kun je lezen op mijn weblog. Kijk daarvoor naar: http://groenenocmw.blogspot.com/