De groenen in OCMW-land

zondag, oktober 08, 2006

Tien stemmen

Wat moet ik nog zeggen? De kiezer heeft me het zwijgen opgelegd.
Het scheelt uiteindelijk 10 stemmen voor die zo belangrijke tweede zetel.
Tien!

Wat voel ik?

Teleurstelling. Wat heeft het allemaal voor zin?
Trots. Op wat wij de voorbije zes jaar gepresteerd hebben.
Beschaamd. Ten opzichte van de sympathisanten en de familie.
Warm. Van de vele hartelijke steun (tijdens de afgelopen zes jaar, tijdens deze campagne, vanavond)
Kwaad. Hoe is het mogelijk? Ik had nog zoveel willen doen en bijdragen.
Verdwaasd. Ik begrijp het niet.
Dankbaar. Voor alle stemmen. Voor iedereen op de lijst. Voor alle ongelooflijke steun.
Hoopvol. Want vanavond al hebben zich nieuwe mensen aangeboden. Er zit nog veerkracht en kiemkracht in Groen!

Analyse

1. We gaan mee in een nationale dalende tendens ten opzichte van 2000.

2. We hebben zelf gefaald, lees we zijn niet krachtig genoeg, om daar bovenuit te komen. Wat in Gent (DUA) of in Mortsel (Pira) wel kan. We moeten eens open spreken over wat we hieraan kunnen veranderen.

3. Een kartel met SPa had wellicht 8 en misschien 9 zetels opgeleverd. Samengeteld zou dit kartel 9 zetels halen, de VLD zou slechts 4 en de CDenV maar (?) 17 zetels halen. Zo'n partner was voor de CDenV bijna niet te negeren. Nu zal de SPa, als ze al aan zet komen, toch wel weinig kunnen vragen.

4. We verliezen, denk ik, vooral aan een voor onze potentiƫle kiezers zeer aantrekkelijk CDenV. En dan denk ik vooral aan Luc Martens, Griet CoppƩ en anderen...
En daar valt mee te leven.

5. We halen met vier trekkers mooie voorkeurstemmen: 615, 558, 537 en 481. Met deze voorkeurstemmen waren we verkozen op de Spa-Spirit lijst; waren er drie verkozen op de VLD lijst... Toch niet slecht.

En nu maar gaan slapen zeker?
Slaapwel Roeselare.